Gå direkt till innehåll
Ny dinosaurie upptäckt i Kaunis Irons dagbrott!

Pressmeddelande -

Ny dinosaurie upptäckt i Kaunis Irons dagbrott!

Paula Palo trodde inte sina ögon när hon hittade den gigantiska fossilen i dagbrottets stenvägg.
18 meter långa köttätaren från Krita-perioden får namnet Kaunisaurus.
– Ett unikt fynd så här långt norrut, extra spännande att den ser ut att ha haft en slags fjäderpäls, säger Sten ”Dino” Bensson, paleontolog vid Umeå universitet.

Med sina 18 meter är den nya köttätande dinosaurien större än den kanske mest kända dinosaurien Tyrannosaurus Rex som lär ha varit cirka 12 meter. Kaunisaurus lär dock inte fått tillfälle att slåss med sin artfrände då de levde i så vitt skilda levnadsmiljöer och även i tid inte var direkt samtida vad forskarna nu kan se.

Sten ”Dino” Bensson, paleontolog med inriktning på just nordiska fossiler vid Umeå universitet är väldigt glad över fyndet:

– Historiskt har de flesta fynden av just dinosaurier hittats i traditionellt varmare breddgrader. Nu vet vi att kontinenterna drivit runt och vi pratar om cirka 150 miljoner år sedan så det är inget orimligt i det här fyndet.

Fossilet visar en verklig best, cirka 18 meter köttätare som i sin kroppsbyggnad inte är helt olik den mer kända Tyrannosauros Rex. Men, med en stor skiljande egenskap.

– Vi kan se spår av vad vi kan utläsa som en slags fjäderdräkt, en slags päls av smala fjädrar som fungerat som ”vinterkläder”. Studien av lårbenen visar också att Kaunisaurus kanske inte var så snabb, mer litade till sin styrka och uthållighet, berättar Bensson.

Paula Palo, truckförare på Kaunis Iron, var enligt bolaget den som först hittade fyndet:

– Jag fattade väl först inte riktigt vad jag såg. Men när jag började rengöra bergväggen såg jag något som liknade en gigantisk djurkropp. Jag tog bilder med mobilen som vi skickade in till Umeå universitet. Och redan samma vecka var de på plats.

Nu finns planerna att fossilet försiktigt ska tas tillvara och en avgjutning av fyndet ska byggas i naturlig storlek som ska ställas ut i Pajala. På grund av storleken kan ett eget museum nu krävas. Något som Kaunis Iron säger sig vara villigt att finansiera.

Åsa Allan, vice vd, Kaunis Iron:

– Vi ser det här som en oväntad bonus i vårt arbete, givetvis kommer vi att bidra till att visa upp Kaunisaurus för världen. Vi överväger faktiskt att göra dinosaurien till en del av vårt varumärke. Vi tror att uppmärksamheten kan hjälpa oss att rekrytera spetskompetenser inom geologi internationellt.

Ämnen

Kategorier

Regioner

I Pajala, 10 mil norr om Polcirkeln och mitt i vackra Tornedalen, hittar du Kaunis Iron.

Vi är ett nytt och modernt gruvbolag som bryter järnmalm som vi sedan förädlar och säljer till världsmarknaden. Vårt unika järnmalmskoncentrat är med sina kvalitets- och miljöfördelar redan kraftigt efterfrågat bland världens stålverk.